433MHz Alarm zender - ontvanger

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Ik kreeg een mailtje van iemand met de vraag of ik iets voor hem kon maken. Hij wou iets hebben waar meer het mogelijk is om een alarm contact draadloos door te sturen. Dat is geen probleem, ik dacht gelijk aan een 433Mhz zender/ontvanger. Ik heb al enige tijd van deze zelfde zender/ontvangers voor mijn buiten verlichting in gebruik wat betrouwbaar werkt dus veel fratsen verwachte ik niet. Het is een "Fire Forged Protocol" geworden. Wel op zoon manier dat het alarm afgaat als de verbinding een enige tijd weg gevallen is. Ook is het signaal van enige encryptie voorzien zodat het niet met een of ander simpel "klik aan klik uit" zetje te kraken is. De code ga ik dan ook niet posten en is verder ook niet op aanvraag beschikbaar sterker nog, ik heb de code niet eens meer.

433 MHz 1 kanaals Alarm zender - ontvanger 1

433 MHz 1 kanaals Alarm zender - ontvanger 2

433 MHz 1 kanaals Alarm zender - ontvanger 8

433 MHz 1 kanaals Alarm zender - ontvanger 7

De voeding van deze zenders steekt wel heel erg krap, hier heb ik dan ook de nodige zorg aan besteed. Eerst word de boel gelijkgericht en afgevlakt, dan wordt er een mooie 9 volt van gemaakt. Dan nog even door een spoel die alle hoogfrequent rommel wat weg filtert. Dan maken we er weer 5 volt van. Hiermee wordt de uC en de zender/ontvanger dan weer mee gevoed.