FM Antenne V3

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Na wat problemen met versie 2 heb ik met mijn oom een nieuwe gemaakt. De vorige versie kreeg ik maar niet goed werkend. Bij elke zender was er in stereo modus een zachte ruis te horen. Toch gaf de signaal sterke meter ruim 8 aan op een schaal van 0 tot 10. Die ruis komt waarschijnlijk omdat de antenne last had van massa schaduw. De antenne hing aan een metalen mast opzicht kan dit prima, zend antennes hangen immers ook aan een metalen mast. Maar mijn antenne zat redelijk dicht tegen de mast aan. De afstand van antenne tot mast was ongeveer een centimeter of 5. Voor de massa pool van de dipool zou dat denk ik niet veel uit maken. Maar voor het bovenste deel van de antenne wel. Dus hebben we iets nieuws gemaakt.

Ik had nog een doppler antenne beugel liggen van een DCF 77 ontvanger, deze wordt niet meer gebruikt. Dus deze beugel hebben we gebruikt voor mijn nieuwe antenne. Een bouw beschrijving is er ook zie pagina 2.

Hier onder een aantal foto's van de nieuwe antenne en zijn plekje.

FM Antenne V3 1

FM Antenne V3 2

FM Antenne V3 3

FM Antenne V3 4

Als je ook zoon antenne wilt bouwen dan moet je het artikel hier onder maar eens rustig door nemen.

Benodigde materialen.

  • 1 koperen buiz van 2mtr lang en 15mm dik.
  • 2mtr hostalit pijp 19mm (Grijze elektrabuis)
  • 1 Coax stekker fimale (vrouwtje)
  • 10 Meter Coax (75 Ohm)
  • 2 19 mm stoel beschermings-doppen
    • Benodigd gereedschap.

    • Pijpensnijder voor koperen pijpen (Kan ook met een ijzerzaag)
    • Propaan brander is wel makkelijk maar een beetje zware soldeerbout volstaat ook
    • Een ijzerzaag
    • punttang
    • Soldeertin gewone met hars is prima.
    • Werktafel met bankschroef is zeer aan te raden
  • De bouwbeschrijving.

FM Antenne V3 5FM Antenne V3 6

1.                                                              2.

1. Eerst maken we de 2 koperen buizen op  maat. Beide moeten 83cm lang worden.

2. Dan maken we in elke buis aan een kant een kleine zaagsnede dit om het solderen aan de buizen te vergemakkelijken.

FM Antenne V3 7FM Antenne V3 8

3.                                                              4.

3. Als vervolg op stap 2, maken we haaks op de al gemaakte zaagsnede nog een zaagsnede.

4. Met de punttang maken we dan een soort kuiltje waar straks de binnenkern of buitenmantel van de coax in gesoldeerd gaat worden

FM Antenne V3 9FM Antenne V3 10

5.                                                              6.

5. Eerst solderen we de buitenmantel aan een van de koperen buizen vast. Dit gaat het makkelijkst als je eerst de koperen buis verwarmt met een propaan brander. Niet meteen tin toevoegen als je de buis aan het verwarmen bent, want de hars die in de soldeertin zit zal meteen verbranden. Je maakt eerst de buis warm (Lees heet) dan voegen we tin toe en leggen we de bij elkaar gevlochten buiten mantel er bij. Als het goed is ziet het er dan uit als op foto 5.

6. Nu laten we eerst het zaakje afkoelen. Als het is afgekoeld dan pak je het uiteinde van de coax en die duw je door de net gesoldeerde buis. Zodat alleen de midden ader van de coax er nog uit steekt. Dan pak je de tweede buis er bij. Maar voordat je deze gaat solderen moet er een scheidings-buisje tussen beide koperen buizen. Dit kan van alles zijn zolang de koperen buizen geen sluiting kunnen maken. Als dit klaar is kan je de midden ader van de coax gaan solderen dit gaat het makkelijks als stap 2 voor een deel weer herhaalt wordt.

FM Antenne V3 13FM Antenne V3 11

 7.                                                             8.

7. Goed. De antenne is nu zo goed als klaar. Nu nemen we de elektrabuis bij de hand en doen we aan een kant de 19mm stoel dop er op. Dan korten we de elektrabuis in tot ongeveer 167cm (Dit hangt af van hoe groot het scheidings-buisje is geworden) Als dit gebeurt is kan de de antenne er in gestoken worden.

8. Nu nog even aan de andere kant de eind dop er op en de coax stekker monteren en klaar is kees!